fredag 5 mars 2010

Hoppas, hoppas.....

Hoppas att detta fungerar nu! Datadoktorn har varit här igen, och då var det naturligtvis inga problem! Är det inte typiskt? Antagligen "strålar" jag så mycket så alla el prylar får spatt ibland. Det har hänt många gånger förr. Jag har en kompis som är elektriker, och ringer jag efter honom om något krånglar räcker det att han bara kommer hit, så är allt ok. Jag fattar som vanligt ingenting, men det är väl ett av livets otaliga mysterier :)

Jag tänkte förklara det här med mina magproblem.
Samma år som jag skulle fylla 21 drabbades jag av cancer på båda äggstockarna. Båda opererades bort i Eksjö och sedan fick jag åka till Linköping för strålning. Detta var 1974 och då fanns det inte lika precisa apparater som nu. Läkarna sa att hade det varit bara 10 år tidigare hade dom inte kunnat hjälpa mej alls. Så naturligtvis hade jag tur, och ingen kunde ju veta hur det skulle bli senare i livet. ( Hade jag ingen strålning fått hade jag ju inte haft något liv ).

Nu strålades jag på ett mycket större område än vad som egentligen behövdes i 6½ vecka, och förmodligen med starkare strålning än vad dom ger idag, men som sagt det var ganska nytt.

Efter 9 år fick jag cancer på sköldkörteln vilket är ganska vanligt om man har blivit utsatt för radioaktivitet. Det har ju drabbat massor av barn i Tjernobyl t.ex.

Den gången behövde jag ingen strålning, utan sköldkörteln togs bort och allt gick bra.

I mitten på 80-talet började jag få problem med balansen och mina ben började översträcka. Ingen fattade vad som hänt och jag fick genomgå hur många undersökningar som som helst. Bl.a. kollade dom om det var MS, men det var det inte tack och lov. Benen blev krokigare och krokigare och jag fick använda först en käpp och sedan två och rollator. Jag kan säga att det går alldeles utmärkt att ramla även med hjälpmedel ;).

Efter otaliga tester konstaterades att allt berodde på strålningen. Det var väldigt skönt att faktiskt få en diagnos, även om den inte var positiv på något sätt.

Nu sitter jag i rullstol sedan 12 år tillbaka och blir tyvärr bara sämre fastän det har gått 36år!!!!!

Att jag inte kan gå och även börjar bli svagare i armar och händer är egentligen inte något handikapp om jag jämför med problemen jag har med min mage. Jag frågade min läkare för flera år sedan om jag inte kunde få en stomi, men det går inte sa han. Jag är så sönderbränd invärtes så skulle dom skära i mej skulle alltihop spricka! Så därför sitter jag timtal på toa. Det är inte roligt:( . Jag kan ju heller inte åka längre bort än att jag hinner hem till min egen toalett. Sedan drygt ett år kan jag inte ställa mej upp så därför har jag fått en lift på toa ,och det finns ju ingen annanstans.

Jag skriver inte detta för att jag tigger medlidande utan för att förklara varför jag ibland inte kan låta bli att gnälla här på bloggen om att jag bara sitter på toa. Tack och lov kan man sticka även där! Jag har fått en platt-TV till hallen av mina föräldrar, så jag har suttit på toa och stickat och tittat på OS. Mycket praktiskt. Jag har även en fjärrkontroll till radion där och ett hopfällbart bord så jag kan lösa korsord. Det enda som saknas är ett kylskåp, men där går gränsen :) .

I morgon blir det lite bilder och även mönstret jag har lovat att jag ska lägga ut.

Till sist mitt "valspråk": Min hjärna inte bara vandrar iväg, ibland lämnar den mej totalt!

3 kommentarer:

  1. Bra förklarat och en hemsk historia. Har du datorn på toa också så du kan surfa?

    Krám!

    SvaraRadera
  2. Detta med hjärnan stämmer ju alldeles utmärkt!!! Tänk bara om den inte kommer tillbaka? Kanske ingen större fara eller hur ;-) Bra att du skriver av dig lite, gnälla får faktiskt även du göra min vän! Vi hörs som vanligt jämt och ständigt!!! (du har ju telefon på toa oxå ju!!!)

    SvaraRadera
  3. Du har en tuff historia! Det verkar i alla fall som du har en stor styrka och du verkar vara både praktisk och humoristisk!

    Vad har vi bloggar till om inte för att gnälla ibland? Och dela med oss av glädje ibland!

    Nu hoppas vi på att datorn förstått sina uppgifter rätt!

    SvaraRadera